Kesäkumi-kampanja
Turvallinen seksi kuuluu kaikille – ekasta kerrasta lähtien! Tällä sivustolla voit tutustua Kesäkumi-kampanjaan ja sen tavoitteisiin, fiilistellä kesäkumibiisejä tai vaikka testata tietosi seksuaaliterveydestä!
Löydät lisäksi tietoa siitä, millä kesäfestareilla Kesäkumikiskalla voi vierailla ja mitä siellä tapahtuu. Mikäli toimit nuorten parissa, löydät myös infoa siitä miten voit tilata kesäkumeja organisaatiosi toimintaan.
Seksuaaliterveyden edistämistä jo vuodesta 1995
Kesäkumi-kampanja on jo 29 vuoden ajan edistänyt suomalaisten nuorten ja nuorten aikuisten seksuaaliterveyttä jakamalla kondomeja ja tietoa seksuaaliterveydestä kesän tapahtumissa. Taustalla on halu normalisoida kondomien ja suuseksisuojan käyttöä sekä jakaa luotettavaa tietoa ehkäisystä ja seksitaudeilta suojautumisesta. Toiminnalla pyritään lisäämään myönteistä asennetta kondomin ja suuseksisuojan käyttämistä sekä seksitautitesteihin hakeutumista kohtaan. Samalla lisätään ja vahvistetaan tietoja ja taitoja turvallisesta seksistä.
Tunnetuin osa kampanjaa on vuosittain julkaistava kesäkumibiisi. Edellisvuosina kesäkumiartisteina ovat olleet mm. Bess, Tuure Boelius, Etta & Isaac Sene, Gasellit, Antti Tuisku ja Robin. Vuoden 2024 kesäkumibiisin LÄHELLÄ esittäjä on TUULI.
Kesäkumi-kampanja on tuttu näky festareilla ja tapahtumissa, joissa jaetaan joka kesä kymmeniä tuhansia kesäkumeja eli kondomeja. Kesäkumikiskalla vierailemalla voit myös suorittaa Naimamaisteri-testin ja Kondomiajokortin!
Kesäkumi on aktiivinen myös somessa. Kesäkumin sometileillä on tietoa seksuaaliterveydestä, vastauksia seuraajien kysymyksiin, asiantuntijavierailuja, artistisisältöjä ja Kesäkumi-arvontoja.
Kampanjan toteuttavat yhteistyössä YleX, Syöpäjärjestöt, Suomen Punainen Risti ja Sotilaskotiliitto. Sosiaali- ja terveysministeriö tukee kampanjaa.
Seuraa Kesäkumia somessa @kesakumivirallinen:
Naimamaisteri-testi
Sopivatko kondomit kaikille? Voivatko seksitaudit tarttua oireettomassa vaiheessa? Testaa tietosi turvallisemmasta seksistä ja selvitä, oletko sä #naimamaisteri!
Kesäkumibiisi 2024: TUULI – LÄHELLÄ
Vuoden 2024 kesäkumibiisin esittää artisti TUULI. Kesäkumibiisin Lähellä ydinsanoma on, että jokaisella on oikeus päättää omasta kehostaan, seksuaalisuudestaan, tunteistaan ja suhteestaan muihin ihmisiin. Kukaan muu ei voi määrittää niitä kenenkään toisen puolesta.
“Lähellä kertoo siitä tunteesta, kun sulla on hyvä ja turvallinen fiilis toisen ihmisen kanssa. Biisi on tehty pilke silmäkulmassa, ja toivon, että positiivisen ja tärkeän viestin lisäksi tää myös tanssittaa ja tuo hyvää fiilistä”, TUULI kertoo.
Kondomiajokortti
Joku ajokortti sinulta ehkä jo löytyy, mutta joko olet suorittanut kondomiajokortin? Vastaa kysymyksiin ehkäisyn ja seksitautien perusteista ja selvitä, läpäisetkö kondomiajokoulun teoriaosuuden!
Historiaa
Kesäkumi-kampanja on jo vuodesta 1995 puhunut turvallisen seksin ja kondomin käyttämisen puolesta. Kampanjaan on kuulunut olennaisena osana joka vuosi julkaistava kesäkumibiisi, joka on vienyt turvallisen seksin sanomaa eteenpäin nuorille.
Oikeus turvalliseen seksiin kuuluu jokaiselle
Kesäkumi-kampanja painottaa, että kaikenlaisen seksin tulee olla kaikin tavoin turvallista jokaisella seksikerralla – ekasta kerrasta lähtien. Ehkäisystä huolehtiminen on tärkeä osa turvallista seksiä, mutta sen lisäksi tarvitaan avointa kommunikaatiota mieltymyksistä ja rajoista, luottamusta sekä keskinäistä kunnioitusta ja kaikkien osapuolten suostumusta. Turvallinen olo on edellytys seksistä nauttimiselle.
Turvallinen olo seksissä ja seksissä suojautuminen koskevat jokaista seksikertaa ja seksimuotoa riippumatta iästä, kokeneisuudesta, sukupuolesta, seksuaalisesta suuntautumisesta tai mistään muustakaan yksilön ominaisuudesta tai taustoista.
Lue lisää turvallisesta seksistä:
Hei sinä nuorten parissa toimiva, näin järjestät oman Kesäkumikiskan!
Nuorten parissa toimivien on mahdollista järjestää toiminnassaan oma kesäkumikiska – ja me Kesäkumi-kampanjassa kannustammekin nuorisoalan toimijoita siihen!
Lue täältä kuinka järjestät oman kesäkumikiskan toiminnassanne!
Onko sinulla ideoita, palautetta tai kehitysehdotuksia Kesäkumi-kampanjalle?
Voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse [email protected]
Mitä tehtiin Kesäkumi -kampanjassa vuonna 2024?
Vuoden 2024 kampanjan pääviestinä oli, että ”Turvallinen seksi kuuluu kaikille – ekasta kerrasta lähtien”.
”Tähän pääviestiin päädyttiin, koska Kouluterveyskyselyn mukaan yläkouluikäisten ehkäisyn käyttö viimeisimmässä yhdynnässä on vähentynyt ja kampanjassa haluttiin korostaa erityisesti tälle nuorimmalle kohderyhmälle, seksiä harkitseville ja sitä aloittaville, että ehkäisystä tulee huolehtia ihan aina – ekasta kerrasta lähtien”, painottaa kampanjan projektipäällikkö Tuulia Råmark.
Vuoden 2024 kesäkumibiisin LÄHELLÄ esitti Tuuli. “Lähellä kertoo siitä tunteesta, kun sulla on hyvä ja turvallinen fiilis toisen ihmisen kanssa. Biisi on tehty pilke silmäkulmassa, ja toivon, että positiivisen ja tärkeän viestin lisäksi tää myös tanssittaa ja tuo hyvää fiilistä”, TUULI kertoi Ylen tiedotteessa. Tuuli tavoitti hyvin haluttua kohderyhmää. Esimerkiksi Spotifyssä ja Tuulin omien kanavien kautta biisiä kuunneltiin kampanja-aikana n. 2,2 miljoonaa kertaa ja sen lisäksi musiikkivideota toistettiin eri kanavilla vajaa 40t kertaa.
Kampanjoinnin keskeiset toimintamuodot biisin ja sen esittäjän lisäksi ovat sosiaalisen median sisällöt, sekä Kesäkumi -kiska. Someen tuotettiin monipuolista sisältöä, kuten tietoiskuja, reelsejä, kyselyjä, artisti- ja festari- ja Q&A -postauksia kampanjan omiin kanaviin (IG ja TikTok). Lisäksi tehtiin viestintäyhteistyötä HivPointin, Väestöliiton ja Nuorten Exitin kanssa. Kampanja-aikana TikTok osoittautui aktiivisimmaksi kanavaksi, ja siellä sisältöjä katsottiin 41 230 kertaa sekä livelähetyksiä seurasi yhteensä noin 3000 katsojaa.
Kesäkumi -kiska jalkaui YleXPop-, Provinssi-, Ruisrock-, Ilosaari- ja Qstock -festareille. Kiskalla vapaaehtoiset antoivat seksuaaliterveysohjausta ja jakoivat Kesäkumeja. Vapaaehtoisten voimin pyöritetty kiska -toiminta sai kävijöiltään kiitosta ja sen palautekyselystä selvisi, että käynnin myötä turvaseksitaidot ovat vahvistuneet jopa 63-76% kondomin käyttämisestä, suuseksissä suojautumisesta ja/tai seksitautitesteihin tarvittaessa hakeutumisesta.
Kiskalla kävijän kommentti: ”Mahtavan avoin, rento ja helposti lähestyttävä suhtautuminen kaikkeen seksiin liittyvään!”
Uutena osana kampanjaa testattiin uutta kaksiosaista ”Kysy seksistä – Dear Peso vastaa!” – konseptia. #pesojoonas oli paikan päällä Ruisrockissa antamassa Pop-up-seksuaalineuvontaa ja lisäksi tarjottiin mahdollisuutta kysyä Q&A-kysymysboksin kautta Instagramissa seksiin ja seksuaalisuuteen liittyen. Joonas vastasi kysymyksiin stooreissa ja vastaukset jaettiin myös Kesäkumin tilillä. Konsepti oli pilotti, joka osoittautui todella kannattavaksi ja kiinnostavaksi ideaksi. #pesojoonaksen kanavien kautta tavoitettiin n. 25t katsojaa.
Kesän aikana kesäkumeja on jo jaettu nuorille kymmeniä tuhansia ja niitä jaetaan edelleen Syöpäjärjestöjen ja SPR:n alueellisten toimijoiden kautta ympäri Suomea. Näiden lisäksi Sotilaskotiliitto toimittaa kesäkumit kaikille varusmies – ja siviilipalvelukseen astuville.
Kampanjaa on toteutettu Sosiaali-ja terveysministeriön avustuksella vuodesta 1995 lähtien tuloksekkaasti, ja se on saavuttanut tunnetun ja vaikuttavan aseman nuorten seksuaaliterveyden edistämisen kampanjana. Ensi vuonna on kampanjan 3o. juhlavuosi, ja toivommekin, että kampanja saa edelleen mahdollisuuden toimintaansa avustuksen muodossa.
Vinkki:
Järjestä oma toiminnallinen seksuaaliterveys -aiheinen piste ja tilaa kesäkumeja jaettavaksi nuorille. Klikkaa ohjeet täältä: Näin järjestät oman Kesäkumikiskan – Fressis
Kesäkumi-kampanjaa pääset seuraamaan somessa @kesakumivirallinen
TikTok | Instagram | Facebook
Lisätietoa kampanjasa voi kysyä osoitteesta [email protected]
Kampanjan toteuttavat yhteistyössä YleX, Syöpäjärjestöt, Suomen Punainen Risti ja Sotilaskotiliitto.