Jennysvoices: ”Tunnistatko tupakka- ja nikotiinituotteiden piilomainonnan?”
Youtube-videollaan Jenny Pitkänen, eli Jennysvoices kertoo, miten paljon ja erilaisissa tilanteissa tupakka- ja nikotiinituotteita valmistavat yritykset pyrkivät koukuttamaan nuoria tuotteisiinsa. Katso Youtube-video tai lue tekstivastine alta saadaksesi tietoa myös itsellesi!
Piilomainontaa piirroselokuvissa
Lapset altistuvat jo pienestä pitäen tupakka- ja nikotiinituotteiden piilomainonnalle. Muun muassa Walt Disneyn rakastetut piirroselokuvat sisältävät piilomainontaa paljon. Polttajat eivät ole yleisen käsityksen mukaisesti edes pahiksia, vaan niiden joukossa on useita pidettyjä hahmoja: esimerkiksi Lampunhenki, Hessu Hopo, Aku Ankka ja Pinokkio nähdään polttamassa tupakkatuotteita.
Myös itse Walt Disney oli tupakkatuotteiden suurkuluttaja. Jenny kertoo, että häntä painostettiin lopettamaan tuotteiden markkinointi elokuvissaan. Nykyään, kun tupakkatuotteiden piilomainontaa sisältäviä piirroselokuvia laitetaan suoratoistopalveluihin, löytyy niistä teksti ”saattaa sisältää tupakkatuotteita”. Joskin teksti on valitettavasti hyvin huomaamaton katsojalle.
Piilomainonta sarjoissa, elokuvissa ja musiikkivideoilla
Lukuisissa sarjoissa ja elokuvissa pyritään luomaan tupakasta rentouttavaa mielikuvaa. Monet tunnistavat kohtauksen, jossa ongelmien keskellä hahmo menee röökille ja palaa sieltä rentoutuneena, kuin asiat olisivat jo paremmin. Todellisuudessa tupakka- ja nikotiinituotteilla ei ole rentouttavaa tai rauhoittavaa ominaisuutta, vaan illuusio johtuu nikotiiniriippuvuuden aiheuttamien vieroitusoireiden lieventymisestä riippuvaisen saadessa uuden annoksen.
Musiikkivideoilla saatetaan tehdä tupakan savusta vaikuttava esteettinen elementti, kääriä sätkää tai kuvata tupakanpolttajat sosiaalisina ja iloisina. Kaikki tämä on piilomainontaa ja mielikuvien luomista ja väärin myös sellaisten artistien kohdalla, joiden kohderyhmää alaikäiset eivät ole. Myös täysi-ikäiset nuoret ovat hyvin alttiita tupakka- ja nikotiinituotteiden haittavaikutuksille.
Sosiaalinen media ja vaikuttajat piilomainonnan välineenä
Sähkötupakasta eli vapesta luodaan somessa mielikuvaa parempana, hienompana ja terveellisempänä vaihtoehtona perinteisemmille tupakkatuotteille. Mielikuvaa viljellään esimerkiksi hyvien makujen ja edelleen haitallisten nikotiinittomien nesteiden avulla.
Vapea mainostetaan somessa myös haasteiden avulla. Somessa luodaan videoita, joissa esitellään savutemppuja. Sitten näitä videoita jaetaan ja monet kuvaavat oman yrityksensä tempun kanssa. Jenny myöntää, että nämä savutemput ovat saaneet hänen itsensäkin nuorena luulemaan vapen käytön olevan turvallista.
Jennyä itseään on pyydetty osaksi nikotiinituotteiden piilomainontaa. Tuotteita valmistava yritys otti häneen yhteyttä ja tarjosi ilmaista nuuskaa ja sähkötupakkaa. Yritys kertoi, että jos Jenny tykkää tuotteista, voi hän jakaa tiedon Instagramin stooreissa eikä sitä tarvitsisi edes merkitä yhteistyöksi.
Vaikuttajat ja julkkikset voivat tietenkin käyttää tuotteita ilman piilomainontaa, mutta on tärkeää silti pitää silmät auki sen varalta. Piilomainontaa tunnistaessa voi esimerkiksi miettiä, onko käyttö toistuvaa, ovatko tuotteet ”testiin annettuja”, onko kyseessä merkkaamaton kaupallinen yhteistyö vai pelkkää tavallista käyttöä.
Tuotteiden ulkonäkö tehdään houkuttelevaksi
Useat tuotteet on tehty ns. ”Instagram-kelpoisiksi” tai ”some-esteettisiksi”.
Aiemmin levitettiin kuvaa, että rikkaat miehet polttavat sikareita ja hienostuneet naiset ohuita savukkeita. Samanlaisia mielikuvia luodaan nykyäänkin, esimerkiksi luomalla vapesta hienomman ja vähemmän haitallisen oloista. Nuuskapurkin saa vaikuttamaan hyödylliseltä välineeltä, kun sille luodaan uusia käyttötarkoituksia, vaikka pullonavaajana. Myös purkin kannen irrotettavat tarrat ovat osa tarkkaan harkittua mainosten vyyhtiä, sillä ne voi liimata näytille mainostamaan tuotetta eteenpäin myös muille.
Kaikista tupakka- ja nikotiinituotteita valmistavien yhtiöiden tavoista levittää piilomainontaa on tärkeää olla perillä. Tupakkateollisuus kehittyy aivan kuten media ja uusia tapoja kehitellään jatkuvasti, jotta nuoret ajasta riippumatta jäisivät koukkuun tuotteisiin. Lisätietoa aiheesta ja apua nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen saat sivultamme ja Erovirasto-sovelluksesta.
Teksti: Fressiksen kesätyöntekijä Pulmu