Mitä tehtiin Kesäkumi -kampanjassa vuonna 2024?
Vuoden 2024 kampanjassa edistettiin nuorten seksuaaliterveyttä perinteisin Kesäkumi -keinoin, eli Kesäkumi -biisin, festari- ja sometoiminnan kautta hyvin tuloksin. Tänä kesänä lanseerattiin uusi "Järjestä oma Kesäkumi -kiska" toiminnallinen ohjeistus, sekä kokeiltiin myös aivan uutta konseptia #pesojoonaksen kanssa yhteistyössä.
Vuoden 2024 kampanjan pääviestinä oli, että ”Turvallinen seksi kuuluu kaikille – ekasta kerrasta lähtien”.
”Tähän pääviestiin päädyttiin, koska Kouluterveyskyselyn mukaan yläkouluikäisten ehkäisyn käyttö viimeisimmässä yhdynnässä on vähentynyt ja kampanjassa haluttiin korostaa erityisesti tälle nuorimmalle kohderyhmälle, seksiä harkitseville ja sitä aloittaville, että ehkäisystä tulee huolehtia ihan aina – ekasta kerrasta lähtien”, painottaa kampanjan projektipäällikkö Tuulia Råmark.
Vuoden 2024 kesäkumibiisin LÄHELLÄ esitti Tuuli. “Lähellä kertoo siitä tunteesta, kun sulla on hyvä ja turvallinen fiilis toisen ihmisen kanssa. Biisi on tehty pilke silmäkulmassa, ja toivon, että positiivisen ja tärkeän viestin lisäksi tää myös tanssittaa ja tuo hyvää fiilistä”, TUULI kertoi Ylen tiedotteessa. Tuuli tavoitti hyvin haluttua kohderyhmää. Esimerkiksi Spotifyssä ja Tuulin omien kanavien kautta biisiä kuunneltiin kampanja-aikana n. 2,2 miljoonaa kertaa ja sen lisäksi musiikkivideota toistettiin eri kanavilla vajaa 40t kertaa.
Kampanjoinnin keskeiset toimintamuodot biisin ja sen esittäjän lisäksi ovat sosiaalisen median sisällöt, sekä Kesäkumi -kiska. Someen tuotettiin monipuolista sisältöä, kuten tietoiskuja, reelsejä, kyselyjä, artisti- ja festari- ja Q&A -postauksia kampanjan omiin kanaviin (IG ja TikTok). Lisäksi tehtiin viestintäyhteistyötä HivPointin, Väestöliiton ja Nuorten Exitin kanssa. Kampanja-aikana TikTok osoittautui aktiivisimmaksi kanavaksi, ja siellä sisältöjä katsottiin 41 230 kertaa sekä livelähetyksiä seurasi yhteensä noin 3000 katsojaa.
Kesäkumi -kiska jalkatui YleXPop-, Provinssi-, Ruisrock-, Ilosaari- ja Qstock -festareille. Kiskalla vapaaehtoiset antoivat seksuaaliterveysohjausta mm. teettämällä Naimamaisteritestiä ja Kondomiajokorttia, jotka läpäisemällä nuoret saivat oman Kesäkumin. Vapaaehtoisten voimin pyöritetty kiska sai kävijöiltään kiitosta. Sen palautekyselystä selvisi, että käynnin myötä turvaseksitaidot ovat vahvistuneet jopa 63-76% kondomin käyttämisestä, suuseksissä suojautumisesta ja/tai seksitautitesteihin tarvittaessa hakeutumisesta.
Kiskalla kävijän kommentti: ”Mahtavan avoin, rento ja helposti lähestyttävä suhtautuminen kaikkeen seksiin liittyvään!”
Uutena osana kampanjaa testattiin uutta kaksiosaista ”Kysy seksistä – Dear Peso vastaa!” – konseptia. #pesojoonas oli paikan päällä Ruisrockissa antamassa Pop-up-seksuaalineuvontaa ja lisäksi tarjottiin mahdollisuutta kysyä Q&A-kysymysboksin kautta Instagramissa seksiin ja seksuaalisuuteen liittyen. Joonas vastasi kysymyksiin stooreissa ja vastaukset jaettiin myös Kesäkumin tilillä. Konsepti oli pilotti, joka osoittautui todella kannattavaksi ja kiinnostavaksi ideaksi. #pesojoonaksen kanavien kautta tavoitettiin n. 25t katsojaa.
Kesän aikana kesäkumeja on jo jaettu nuorille kymmeniä tuhansia ja niitä jaetaan edelleen Syöpäjärjestöjen ja SPR:n alueellisten toimijoiden kautta ympäri Suomea. Näiden lisäksi Sotilaskotiliitto toimittaa kesäkumit kaikille varusmies – ja siviilipalvelukseen astuville.
Vinkki:
Järjestä oma toiminnallinen seksuaaliterveys -aiheinen piste ja tilaa kesäkumeja jaettavaksi nuorille. Klikkaa ohjeet täältä: Näin järjestät oman Kesäkumikiskan – Fressis
”Kampanjaa on toteutettu Sosiaali-ja terveysministeriön avustuksella vuodesta 1995 lähtien tuloksekkaasti, ja se on saavuttanut tunnetun ja vaikuttavan aseman nuorten seksuaaliterveyden edistämisen kampanjana. Ensi vuonna on kampanjan 3o. juhlavuosi, ja on toivottavaa, että kampanja saa mahdollisuuden toimintaansa jatkossakin”, toteaa Råmark.
Kesäkumi-kampanjaa pääset seuraamaan somessa @kesakumivirallinen
TikTok | Instagram | Facebook
Lisätietoa kampanjasa voi kysyä osoitteesta kesakumi@cancer.fi
Kampanjan toteuttavat yhteistyössä YleX, Syöpäjärjestöt, Suomen Punainen Risti ja Sotilaskotiliitto.