Bongasitko somessa vapen piilomainoksen? Älä niele tupakkateollisuuden syöttiä
Tupakkateollisuus on jäänyt kiinni diileistä, joissa tunnetuille somevaikuttajille on annettu tuotteita käytettäväksi videoilla ja kuvissa korvausta vastaan. Ole tarkkana, että ainakaan itse et tule mainostaneeksi esimerkiksi sähkösavukkeita omalla sometililläsi.
Oletko sinäkin tietoinen ympäristöasioista ja vannot kestävän kehityksen nimiin? Hyvä! Tupakkateollisuuden toimet ovat täysin vastakkaisia: kyseessä on erittäin epäeettinen teollisuus, joka tuhoaa luontoa, rikkoo ihmisoikeuksia ja vääristelee haittavaikutuksia.
Nikotiinituotteita markkinoidessaan tupakkateollisuus hyödyntää etenkin somekanavia, koska se haluaa tavoittaa nuoria. Nimittäin mitä nuorempana ihmisen saa nikotiinikoukkuun, sitä enemmän hän ehtii elämänsä aikana ostamaan nikotiinituotteita ja siirtämään rahaansa tupakkateollisuudelle.
Tunnistatko piilomainoksen?
Oletko huomannut, että TikTokissa ja Instagramissa näkyy vapettajia ja muita nikotiinituotteita käyttäviä ihmisiä? Voi olla, että nikotiinituote näkyy videolla vain sekunnin murto-osan tai on kuvassa lähes piilossa, mutta silti sen näkeminen ehtii vaikuttamaan ajatteluun: ”Tuo upea tyyppi vapettaa, joten miksipä en minäkin niin tekisi!”
– Tupakkateollisuus on jäänyt kiinni diileistä, joissa tunnetuille somevaikuttajille on annettu tuotteita käytettäväksi videoilla ja kuvissa korvausta vastaan, sanoo projektipäällikkö Katri Saarela EHYT ry:stä.
Kyse on tupakkateollisuuden käyttämästä mielikuvamarkkinoinnista ja piilomainonnasta, jossa ihminen ei edes huomaa olevansa mainonnan kohde.
– Nikotiinituotteita mainostavaa somevaikuttajaa seuraava nuori ei välttämättä voi edes tunnistaa, että kyse on itse asiassa piilomainonnasta, Saarela toteaa.
Älä ole ilmainen markkinoija
Joskus nuoret tekevät itse joko tietoisesti tai vahingossa videoita nikotiinituotteiden käyttämisestä, mikä tekee heistä nikotiinituotteiden markkinoijia.
– Jos esiinnyt TikTok-videolla sähkösavuke suun pielessä, teet ilmaista mainosta. Tupakkateollisuus tienaa tekemälläsi postauksella rahaa, EHYT ry:n Katri Saarela huomauttaa.
Hän korostaa, että jokaisella on vastuu itse julkaisemastaan sisällöstä ja myös omista seuraajistaan – etenkin niistä nuoremmista.
– Kannattaa todella tarkasti miettiä, haluaako itse olla nikotiininkäytön roolimallina seuraajilleen.
Vape ja valheellinen markkinointi
Tupakkateollisuuden tavoitteena on myydä nikotiinituotteita – hinnalla millä hyvänsä. Koska ihmiset ovat vähentäneet tavallisten savukkeiden käyttöä, tupakkateollisuus on kehittänyt uuden tuotteen, sähkösavukkeet, joita se markkinoi täysin valheellisesti vaarattomana.
Sille on keksitty savukkeista erottuva nimikin, vape, jotta ei tarvitse puhua tupakoinnista, vaan voidaan puhua vapettamisesta.
Etenkin nuoret ovat innostuneet vapettamisesta, koska uskovat sen olevan lähes harmitonta.
– Tupakkayhtiöt ovat saaneet erityisen hyvin brändättyä sähkösavukkeita väittäen, että ne ovat haitattomia, vaikka se ei ole totta, sillä sähkösavukkeilla on monia vakavia haittavaikutuksia, Katri Saarela korostaa.
Mistä haitattomuuden illuusio sitten syntyy?
– Tutkimukset kyllä osoittavat täysin kiistatta sähkösavukkeiden haitallisuuden, mutta koska laitteita ja nesteitä on hyvin erilaisia, keskenään verrannollista tietoa on hankala esittää. Pitkäaikainen tutkimustieto puuttuu, koska sähkösavukkeet ovat melko uusi tuote.
Vasta aika näyttää, miten vakavia pitkäaikaishaittoja vapetus tuo tullessaan.
Teksti Susanna Cygnel, kuvitus Pia Iiramo