Kysy Fressis-asiantuntijalta
Fressiksen asiantuntijoilta voit kysyä tupakka- ja nikotiinituotteisiin, ruokaan, liikkumiseen, uneen ja arkirytmiin, alkoholiin, aurinkoterveyteen, mielen hyvinvointiin sekä seurusteluun ja seksuaaliterveyteen liittyvistä teemoista.
Mikäli asiasi on kiireellinen, koskee yleisterveyttä tai lääkitystä (esim. e-pillerit, kiputilat, iho- tai vatsaoireet), olethan yhteydessä kouluterveydenhuoltoon tai omaan terveysasemaasi.
Vastaajina toimii mm. nuorisolääkäreitä, seksuaaliterapeutteja, ravitsemusterapeutti sekä mielen hyvinvoinnin, terveystieteen ja liikunnan asiantuntijoita. Yhteistyötä tehdään myös Nuorten Väestöliiton seksuaalineuvojan kanssa. Vastaamme kysymyksiin noin kahden viikon kuluessa. Vastaamme toiveesi mukaan joko Fressis.fi-sivustolla tai sähköpostitse. Sivustolla julkaistuista kysymyksistä poimimme kysymyksiä sosiaaliseen mediaan. Pidätämme oikeuden tiivistää kysymyksiä julkaisuvaiheessa ja olla vastaamatta asiattomiin kysymyksiin. Muokkaamme julkaistuja kysymyksiä, jos kysymyksestä voi mahdollisesti tunnistaa sinut tai kysymys sisältää sopimatonta sisältöä.
Kaikki kysymykset käsitellään luottamuksellisesti salatun sähköpostin avulla eikä tietoja luovuteta ulkopuolisille. Voit siis rohkeasti kysyä sinua mietityttävistä asioista. Nimimerkkiä valitessasi, vältä viittausta oikeaan nimeesi tai muuhun tunnistettavaan tietoon. Ennen kysymyksen lähettämistä, tutustuthan infoon tietosuojasta (PDF). Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus on Fressis-verkkosivun Kysy asiantuntijalta –lomakkeella kysyttyjen kysymyksiin vastaaminen. Sinulta pyydetään seuraavia tietoja: ikä, sähköpostiosoite, nimimerkki ja kysymyksesi. Henkilötietojesi käsittelyn yhteydessä ei harjoiteta automaattista päätöksentekoa eikä profilointia. Evästeitä ei liitetä henkilötietoihin. Lisätietoa suostumukseesi perustuvasta henkilötietojesi käsittelystä voit lukea tietosuojaselosteesta.
Kun huoli tai hätä on suuri
Kun kohtaat hätätilanteen tai tarvitset pikaisesti viranomaisapua soita hätänumeroon 112.
Jos tarvitset pikaisesti muuta tukea tai apua tilanteeseesi, sinun kannattaa olla yhteydessä parhaillaan avoinna olevaan chat- tai puhelinpalveluun.
- Nuorille suunnattu Sekasin-chat päivystää ma-pe klo 9-24 ja viikonloppuisin klo 15-24.
- Valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää numerossa 09 2525 0111 joka päivä 24 tuntia vuorokaudessa.
- Muita auttavia puhelimia ja chat-palveluita löytyy MLL:n Lasten ja nuorten puhelimen palveluista sekä Netarista.