Hei, kiitos kysymyksestäsi!
Seksuaalisuus on osa ihmisen kasvua, ja on ihan normaalia olla utelias omaa kehoa ja läheisyyttä kohtaan jo nuorena. Alle 16-vuotiaana on kuitenkin tärkeää edetä rauhassa ja kuunnella itseään. Kerroit ikäsi olevan 9–12 vuotta, jolloin keho, mieli ja seksuaalisuus ovat vielä kehityksen alkuvaiheissa. Siksi ei ole kiire tehdä mitään, mikä tuntuu epävarmalta tai liian aikaiselta. On täysin ok odottaa ja edetä omaan tahtiin. Oleellista on, että molemmat haluavat samaa, ketään ei painosteta ja molemmat voivat koska tahansa sanoa “ei”. Hyvässä suhteessa uskalletaan puhua avoimesti ja kunnioitetaan toisen rajoja. Kerroitkin, että teillä on hyvä ja turvallinen suhde, ja se on hieno asia.
Et kerro viestissäsi, minkä ikäinen kumppanisi on. Suomessa laki suojaa alle 16-vuotiaita, ja siksi seksuaalinen toiminta ei ole sallittua, jos osapuolten välillä on suuri ikäero tai toinen on selvästi vanhempi tai eri kehitysvaiheessa. Lain tarkoituksena on turvata lasten ja nuorten seksuaalinen kasvu ja kehitys sekä varmistaa, ettei kukaan joudu tilanteisiin, joihin ei ole vielä valmis.
Jos jokin asia mietityttää, siitä kannattaa jutella luotettavan aikuisen, kuten vanhemman, kouluterveydenhoitajan tai muun turvallisen aikuisen kanssa. Voit jutella näistä aiheista lisää myös Väestöliiton nuorten seksuaalineuvontachatissä.